Vlčnovské kroje
Od konce minulého století,kdy jeho slováckou specifičnost zachytil Joža Úprka a později podobně Antoš Frolka, Marie Gardavská a jiní malíři, se podstatně změnil ve formách, barvách i dekoru. Místo měkkých přiléhavých forem nastoupily široce rozvinuté rukávy tvrdě naškrobené, které už nebyly vhodné jako oblečení k práci či tanci. Podstatně se rozšířily plochy výšivek a přibylo jim na barevnosti. V denním nošení nastoupil polokroj, mnohem pohodlnější i v údržbě, ovšem také méně výrazný. Nakonec i ten byl vytlačen městským oděvem a kroji byla vymezena obřadní sféra, kde si plným právem udržuje pevně svoji pozici. Srovnání člověka v kroji a v běžném oděvu přesvědčivě dokládá zkrášlovací funkci kroje.
V tradičním životě vesnice panoval i odívání systém a řád. Oděv nebyl samozřejmě uniformou, v rámci slohu a řádu je možno v každém jednotlivém případě ještě dnes rozlišit individuální znaky patrné například v motivu výšivek na rukávcích či košilích, v motivech krajek či tureckých šátků, ve vzorech fěrtůšků, výzdobě vyšívaných pentlí a jiných detailech, kterých si cizí návštěvník třeba ani nevšimne. K výrazným kvalitám vlčnovského kroje z národopisného hlediska patří výšivky, umně rozmístěné na takových místech, kde se uplatní jako výrazná ozdoba, zatímco původně v nenápadné podobě spojovala švy, zpevňovala vrapy a dírky.
Výřezová výšivka, na mužských košilích bílá a na ženských rukávcích červená, si nejen podržela původní geometrické motivy z minulosti, ale obohatila je vynalézavě mnoha motivy rostlinnými i ptačími , jichž je na stovku a každý má své pojmenování. Ani vyšívání přes vrapy na ženském věrtochu či šorci vzadu v pase nebylo ve Vlčnově nahrazeno rychlejším způsobem výroby, jakým je plošné vyšívání podle předkresleného vzoru. I krejčí aspoň zčásti podrželi na kordulách tradiční ruční pošívání složitých ornamentů modrými šňůrkami, přestože jiné ozdoby už dávno šijí strojem. Plošné vyšívání v pestrých barvách se objevuje především na polokroji, v obřadním kroji pak na pentlích vpředu na fertůšku, kde se dnes koncentruje výzdoba bez omezení barev a technik; našívání pestrých ozdob bylo v poslední době doplněno dokonce i malováním olejovými barvami.